Przejdź do treści
Przejdź do stopki

E-administracja w praktyce

Treść

Wczoraj urzędnicy jednostek podległych pod nowotarski magistrat szkolili się, jak w praktyce wykorzystywać tzw. e-administrację. Jednym z jej elementów jest korzystanie z podpisu elektronicznego. - Wszyscy mieszkańcy oczekują od nas, by administracja była sprawna, szybka i tania. Podpis elektroniczny to znacznie ułatwi - mówi Stanisława Szołtysek, sekretarz miasta. - Podpis elektroniczny w Polsce jeszcze trochę "kuleje". Ale nie uciekniemy przed tym. Podobnie jeszcze kilkanaście lat temu nikomu nie śniło się, że Internet trafi pod strzechy - mówi Jarosław Wójcik, inspektor ds. e-administracji, przedstawiciel Polskiego Centrum Certyfikacji Elektronicznej Sigillum, który prowadził wczorajszą konferencję dla urzędników. Uczestniczyło w niej również trzech specjalistów od wdrażania administracji elektronicznej: Katarzyna Łyczak, kierownik Punktu Rejestracyjnego Polskiego Centrum Certyfikacji Elektronicznej Sigillum oraz Marek Miłosz, ogólnopolski koordynator Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych. Podpis elektroniczny jest przyporządkowany jednej konkretnej osobie i zadaniem jego jest zastąpienie, w komunikacji elektronicznej, podpisu odręcznego. Zgodnie z ustawą o podpisie elektronicznym, podpis odręczny i bezpieczny podpis elektroniczny są sobie równoważne pod względem mocy prawnej. - Podpis umożliwia zaistnienie w Internecie indywidualnego człowieka nie jako anonimowego użytkownika, ale jako obywatela - mówi Jarosław Wójcik. Aby podpis elektroniczny miał moc prawną, musi być opatrzony certyfikatem kwalifikowanym. Wiele podmiotów stosuje również certyfikaty niekwalifikowane (komercyjne), nie mają jednak one mocy prawnej. Podpis opatrzony certyfikatem kwalifikowanym przechowuje się na specjalnej karcie kryptograficznej, gwarantującej bezpieczeństwo właścicielowi podpisu. - Podpis elektroniczny nie jest wzorem podpisu odręcznego - tłumaczył urzędnikom Jarosław Wójcik. - Nie można go sfałszować poprzez np. zeskanowanie i wklejenie w dokument. - Podpis dla każdego dokumentu jest bowiem unikatowy. Takie właśnie podpisy elektroniczne - opatrzone certyfikatami kwalifikowanymi - stosować będą urzędnicy nowotarskiego magistratu oraz jednostek mu podległych. (AGN) "Dziennik Polski" 2007-09-21

Autor: wa