Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Szersza i bezpieczniejsza

Treść

Wkrótce ruszy długo oczekiwana modernizacja prawie 35-km odcinka drogi krajowej relacji Rabka - Chyżne. Prace potrwają 2 lata. Tym samym już w sierpniu 2009 roku kierowcy będą mogli jechać do granicy państwa w Chyżnem i z powrotem nowoczesną, poszerzoną drogą. Stosowną umowę z końcem tygodnia podpisał z wykonawcą Zbigniew Rabciak, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wartość kontraktu opiewa na ponad 212 mln 758 tys. zł brutto. - Wykonawcą inwestycji zostało konsorcjum portugalsko-polskie utworzone przez firmy: Mota-Engil SA, Podhalańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych SA w Nowym Targu oraz Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych SA w Nowym Sączu - wyjaśnia Magdalena Chacaga, główny specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA z oddziału w Krakowie. W ramach inwestycji droga zostanie poszerzona o jeden metr. Pobocza utwardzone będą miały szerokość półtora metra, a gruntowe na większości trasy szerokość 75 cm. Jednak w miejscach występowania barier drogowych zostaną one poszerzone do 1 m 25 cm. Zmodernizowane zostaną również zatoki autobusowe, zmieniona będzie i konstrukcja peronów. Co warte podkreślenia nawierzchnia drogi zostanie wzmocniona do 11,5 tony. Jest to szczególnie ważne na drodze, na której jest zawsze wzmożony ruch samochodów ciężarowych. Zostaną też rozebrane istniejące i wykonane nowe pobocza utwardzone. I one będą miały nośność do 11,5 tony. To jednak jeszcze nie wszystko. Na dużą skalę zaplanowano też roboty mostowe. Zostanie przebudowany wiadukt drogowy nad torami PKP w Skawie. Przebudowa czeka też mosty: na potokach Kosiczne i Sarniówka w Spytkowicach, na potokach Bembeńskim, Pietrzakowskim i Czarna Orawa w Podwilku. W planie jest też przebudowa mostu drogowego na potoku Wisielec w Jabłonce oraz mostu na potoku Piekielnik, także w Jabłonce, i mostu na potoku Chyżnik w Chyżnem. - Roboty obejmują też prace przy 51 przepustach, w tym przebudowę siedmiu, budowę jednego, likwidację także jednego oraz remont czterdziestu dwóch przepustów - wylicza Magdalena Chacaga. Podkreśla, że, jak zwykle przy inwestycjach realizowanych przez GDDKiA, bardzo duży nacisk zostanie położony na bezpieczeństwo ruchu drogowego. - Wzdłuż drogi stanie ponad 12 km barier ochronnych stalowych sprężystych. Zaprojektowano także oznakowanie poziome jezdni masami termoplastycznymi, wykonanie linii krawędziowych, segregacyjnych i symboli ogółem na powierzchni ponad 20 tys. metrów kwadratowych oraz oznakowanie pionowe: montaż na słupkach pionowych znaków drogowych (345 sztuk), ustawienie słupków z rur stalowych pod montaż znaków drogowych i tablic (266 sztuk). - Dla bezpieczeństwa pieszych będą zamontowane dwa podświetlane kasetony, 114 sztuk poręczy ochronnych łańcuchowych podwójnych, ponadto zostanie ułożone prawie 5,5 tys. m kwadratowych chodnika z płyt betonowych oraz ponad 4 tys. m chodnika z betonowej kostki brukowej. (BES) "Dziennik Polski" 2007-08-27

Autor: wa