Wyróżnione za wychowanie
Treść
Wśród 17 szkół i placówek małopolskich, które otrzymały w tym roku prestiżowe wyróżnienia za wychowanie, są dwie szkoły z powiatu nowotarskiego. Certyfikat "Szkoły lub placówki wyróżnionej za wychowanie" jest dowodem, że realizują one program w zakresie wychowania w stopniu bardzo dobrym.
Certyfikat przyznawany jest przez Małopolskie Kuratorium Oświaty w Krakowie od dwóch lat. Rok temu otrzymało go 14 placówek oświatowych, w tym roku - kolejnych 17. Wśród nich są dwie szkoły z terenu powiatu nowotarskiego: Gimnazjum w Łapszach Niżnych oraz Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Krościenku nad Dunajcem. Szkoły, jak przyznają pracownicy Małopolskiego Kuratorium Oświaty, mają programy wychowawcze, ale nie zawsze wykraczają one poza obowiązkowe ramy. Te placówki oświatowe, które robią znacznie więcej niż jest to przewidziane w programie, mogą się starać o przyznanie certyfikatu "Szkoły lub placówki wyróżnionej za wychowanie".
Certyfikat jest przyznawany na pięć lat; po upływie tego czasu szkoła lub placówka ponownie może się starać o jego przyznanie. Żeby jednak otrzymać takie wyróżnienie, trzeba spełnić wiele warunków określonych regulaminem.
- Otrzymanie certyfikatu to efekt kilku lat pracy i realizacji programu wychowawczego, programu profilaktycznego, zajęć pozaszkolnych, współpracy z wieloma instytucjami, udziału w konkursie "Bliższe Ojczyzny" - mówi dyrektor Gimnazjum w Łapszach Niżnych Paweł Dziuban. - Naszym priorytetem w programie wychowawczym jest z jednej strony regionalizm, promocja i kultywowanie dziedzictwa kulturowego, a z drugiej - współpraca zagraniczna z innymi szkołami. To wyróżnienie to znak, że obszar wychowania realizujemy w bardzo dobrym stopniu.
- Certyfikat to dla nas przede wszystkim wyróżnienie - mówi dyrektor Publicznego Gimnazjum w Krościenku nad Dunajcem Jan Dyda. - Planując pracę wychowawczą chcemy, żeby była ona wspólną sprawą nauczycieli, rodziców i całego środowiska. Zależy nam na tym, aby nasze gimnazjum stało się szkołą przyjazną uczniom i otwartą na nowe pomysły, która może odgrywać rolę ośrodka kultury dla danej społeczności. Proponujemy uczniom wiele możliwości samorealizacji.
(TEZ)
"Dziennik Polski" 2005-10-12
Autor: ab